DZIEŃ PAMIĘCI ŻOŁNIERZY WYKLĘTYCH

W murach najstarszej Suwalskiej Alma Mater – w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Konopnickiej w Suwałkach – rozlegał się subtelny, ale wyrazisty sygnał trąbki, nawołujący do niezwykłego zgromadzenia. Schodzili się  wszyscy zaciekawieni tym przejmującym wezwaniem. Wszyscy stanęli do apelu, aby – w poniedziałek, 2marca 2020 r.-oddać należny hołd Żołnierzom Wyklętym, Niezłomnym.

(1 marca -Narodowy Dzień Żołnierzy Wyklętych – został wprowadzony przez prezydenta Lecha Kaczyńskiego – jako ustawa Sejmu RP w 2011 r.)

„Wojna się nie skończyła…(…). Nigdy się nie zgodzimy na inne życie, jak tylko w całkowicie suwerennym i sprawiedliwie rządzonym Państwie Polskim…” –słowami ostatniego rozkazu gen. brygady Leopolda Okulickiego „Niedźwiadka”- rozpoczął się  krótki rys historyczny o  odważnych, ale i tragicznych losach  żołnierzy podziemia  niepodległościowego…Bolesna historia pisana losami wielu wspaniałych żołnierzy osiągnęła swoje apogeum, kiedy to 1 marca 1951 roku, w piwnicy mokotowskiej bezpieki, zginęli znamienici członkowie IV Zarządu Głównego Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość. Ale nie był to koniec walki o Świętą Sprawę, o którą walczono nadal, bowiem ostatni Żołnierz Wyklęty-Józef Fronczak „Lalek” został zamordowany przez MO i ZOMO-21 października 1963 r.

Przedstawiony rys historyczny stał się „tłem” do podkreślenia – w formie słowno-muzycznego montażu – niewyobrażalnych treści o bestialskich działaniach, o prawdziwym męstwie i o  bohaterstwie Żołnierzy Niezłomnych-wszak to dzięki nim Polska nie zginęła, a my…żyjemy w wolnym kraju.

Pieśń „Hymn Inki”, wiersz Herberta-„ Wilki”, Nokturn cis-moll – Chopina oraz inne strofy przepięknych  utworów poetyckich i muzycznych, opiewających dzieje bohaterów z tych tragicznych lat, były na tle niepowtarzalnej muzyki Chopina, nad którą górowały: Etiuda Rewolucyjna i Polonez As-dur . Dyrekcja, nauczyciele  i uczniowie pochłonięci pięknem i wymową zawartych w muzyce i poezji treści – byli niejako zanurzeni w tę przedziwną, aczkolwiek tragiczną historię polskich dziejów. Przypominanie i utrwalanie tej historii- nie tylko utwierdzało prawdę o życiu i śmierci Żołnierzy Wyklętych, ale przede wszystkim zobowiązywało wszystkich do pamięci; stawało się wyzwaniem i wezwaniem do utrwalania historii-chociaż trudnej-ale sięgającej korzeniami Prawdy, wrastającej w Polską ziemię prosto – jak Krzyż.

„Rotmistrzu Pilecki skąd te krwawe rany,
Kto złamał Twą szablę, czemu koń spętany…
Żołnierzu niezłomny nagrodą ci blizny
Drogowskazem Twoim Bóg, Honor, Ojczyzna
…”

Wymowne słowa „Ballady o Pileckim”- mocne uderzenia werbli i rozkaz: „Rotmistrzu Pilecki! Stawaj do apelu!” –przeistoczyły się w pełen wzruszenia, przejmujący  sygnał trąbki: „Śpij kolego”…

Wydawało się, że obecni-stali się jakby nieobecni…I chociaż trzeba było odchodzić z miejsca spotkania – do szkolnej zwyczajnej codzienności – to jednak odchodziliśmy  ubogaceni nie tylko o wybrzmiałe piękno, ale przede wszystkim o ten „zagon ” historii prawdziwej, dzięki której „Wiernie iść będziemy…śmiało trwać będziemy…aż wolności zagrzmi złoty róg…” i…z woli własnej z woli Nieba ZACHOWAMY SIĘ JAK TRZEBA…

WYKONAWCY KONCERTU:

* Recytacja

– Klaudia Łożyńska „Wilki” Z. Herbert; akompaniament fortepianu – Antoni Kołodziej i skrzypiec – Bernadeta Bilbin (Nokturn cis – moll F. Chopin)

– Anna Kuszel  „O nich”  K. Czacharowski

– Aleksandra Filipow ‚Wiernie iść będziemy’ podoficer 5 Brygady Wileńskiej AK ‚Fryc’; akompaniament fortepianu –  Piotr Jurkiewicz

– Zuzanna Bagan „Ballada o Rotmistrzu Pileckim” L. Makowiecki; akompaniament fortepianu – Aleksandra Filipow

*Śpiew

– Natalia Statkiewicz „Hymn Inki” B. Kierejsza; akompaniament fortepianu – Włodzimierz Moniuszko

– Weronika Zamojska „Jedna chwila” K. Malejonek i MRR; podkład muzyczny; chórki: Anna Chmielewska, Zofia Makarewicz, Eliza Sztukowska

– Sandra Rukszan i Julia Tkaczyk „Panie generale” H. Mlynkova i MRR; akompaniament: fortepian – Antoni Kołodziej; skrzypce – Aleksandra Romanowska; gitara elektryczna – Wojciech Szabłowski; gitara basowa – Olaf Sujata; instrumenty perkusyjne – Joachim da Silva

* Fortepian

– Antoni Kołodziej Etiuda c- moll (Rewolucyjna) F. Chopin

– Włodzimierz Moniuszko Polonez As – dur F. Chopin

* Trąbka – Aleksander Konikowski

* Werbel – Joachim da Silva

* Konferansjer – Paweł Panasiewicz

Organizatorzy

Małgorzata Kap

Beata Kierejsza

Zostaw odpowiedź