Międzynarodowa wymiana młodzieży – Vinzentinum Brixen

W dniach 09-18.06.2018 r. grupa 31 uczniów wraz z trójką opiekunów: Katarzyną Pelczar, Urszulą Andruczyk i Krzysztofem Reszczyńskim uczestniczyła w międzynarodowej wymianie uczniów szkół: I Liceum Ogólnokształcącego im. M. Konopnickiej w Suwałkach oraz Vinzentinum w Brixen, we Włoszech.

Wyruszyliśmy w sobotnie popołudnie, a już w niedzielę rano mogliśmy zwiedzać położone w Niemczech Drezno. Po ok. 3h zwiedzania tego pięknego miasta udaliśmy się w dalszą podróż. Wszyscy uczestnicy bardzo chcieli być już w Brixen. Dotarliśmy tam wieczorem, zakwaterowaliśmy się, wyspaliśmy i pełni energii ruszyliśmy do miejscowej szkoły.

Uczniowie Vinzentinum przyjęli nas bardzo ciepło. Pierwszego dnia odbyły się zabawy zapoznawcze, które pozwoliły nam otworzyć się na nowe znajomości. Po południu zaś udaliśmy się do klasztoru Neustift, gdzie mogliśmy posłuchać przepięknej gry na organach. Każdy kolejny dzień przynosił nam nowe atrakcje. Drugiego dnia wymiany wysłuchaliśmy krótkiej lekcji o historii Tyrolu Południowego, a następnie nasi rówieśnicy z Vinzentinum oprowadzili nas po Brixen, dzięki czemu poznaliśmy uroki tego miasta i historie z nim związane. Po obiedzie doświadczyliśmy chwili relaksu w Aquarenie (kompleksie basenów krytych oraz na wolnym powietrzu). W środę rano przywitał nas deszcz. Pogoda nie pokrzyżowała jednak naszych planów i po przyjeździe do Reischach wjechaliśmy kolejką linową na Kronplatz (nieco ponad 2000m n.p.m.). Tam zwiedziliśmy Muzeum Messner-Mountain „Corones” poświęcone alpinizmowi, a następnie, po zjechaniu ze szczytu, mieliśmy czas wolny, który spędziliśmy w uroczym miasteczku Bruneck. W kolejnych dniach pogoda się poprawiła, a my mogliśmy zwiedzić zabytkową kopalnię Schneeberg i poznać jej historię, spacerować po mieście Sterzing oraz Bolzano (stolicy regionu), w którym to odwiedziliśmy Muzeum Ötzi. Jednak chyba największe wrażenie zrobiły na nas ogrody botaniczne w Merano oraz wycieczka objazdowa po Dolomitach, podczas której mogliśmy podziwiać przepiękne górskie krajobrazy, poznać krótką historią Dolomitów oraz zrobić sobie kilka ładnych zdjęć.

W czasie wycieczek towarzyszyła nam młodzież z Vinzentinum. Dzięki temu mieliśmy możliwość doskonalenia naszych umiejętności językowych (angielski i niemiecki), poznania różnic kulturowych, a także spróbowania przepysznych lodów i tradycyjnej pizzy. Jednak oprócz wielu wycieczek, mieliśmy też okazję poznać bliżej życie uczniów Vinzentinum. M.in. udaliśmy się na koncert chórów szkolnych, który wywarł na nas ogromne wrażenie oraz wzięliśmy udział we mszy świętej z okazji zakończenia roku szkolnego.

17.06.2018 r. wczesnym rankiem opuściliśmy Brixen i udaliśmy się do Wiednia. Tam zwiedziliśmy m.in. Belweder oraz skarbiec, w którym znajdował się największy oszlifowany szmaragd. Po krótkim czasie wolnym na wiedeńskiej starówce wróciliśmy do autokaru i pojechaliśmy prosto do Suwałk. Dotarliśmy do domu po ponad dwudziestoczterogodzinnej podróży.

Wszyscy zgodnie stwierdziliśmy, że wymiana była bardzo udana. Jesteśmy zadowoleni nie tylko z możliwości zwiedzenia tylu wspaniałych miejsc, ale przede wszystkim z zawarcia nowych znajomości. Z niecierpliwością czekamy na rewizytę, która odbędzie się w pierwszym tygodniu września. Wówczas nasi przyjaciele z Brixen zamieszkają w naszych domach i przez kilka dni będą mieli okazję poznać uroki naszego miasta i jego okolic.